mandag den 18. februar 2013

Pisa hos tandlægen

Pisa har de sidste par uger kun manglet at tabe sine sidste to hjørnetænder i overmunden, og for en uge siden begyndte jeg at blive en smule bekymret da de to nye hjørnetænder var på vej ud, og faktisk allerede var kommet ret langt ned, mens de to hjørnetænder på ingen måde sad bare lidt løst. Der var et stort mellemrum mellem hendes mælketand og den nye tand, så det så ikke umiddelbart ud som om at den nye hjørnetand ville presse mælketanden ud. Samtidig med det voksede de to nye tænder fremad i stedet for lige nedad. Og ikke nok med det, så var hendes nye hjørnetænder i undermunden begyndt at vokse indad og ville komme på indersiden af den nye mælketand i stedet for på ydersiden.
I fredags var jeg ikke længere i tvivl om at der måtte gøres noget, så jeg bestilte en tid hos Jens Ruhnau på Tanddyreklikken i Måløv og heldigvis kunne jeg få en tid allerede i dag mandag morgen. I løbet af weekenden til træningen skete der heldigvis det at Pisa ved hjælp af ruskeleg med sit legetøj, fik tabt sine sidste to hjørnetænder i overmunden, så det var en rigtig god start.

Pisas bid

Se forskellen på Codys bid
Pisa og jeg ankom på Tanddyreklikken og Jens var heller ikke i tvivl om at noget måtte der gøres. Jeg kunne vælge mellem to ting- en dyr og en knap så dyr løsning. Den ene mulighed var at give hende elastikker på de to hjørnetænder i overkæben som så skulle trække de to tænder tilbage på plads, og efte 4 uger skulle de gerne have rettet sig, hvorefter han så ville sætte en skinne på hendes hjørnetænder i undermunden, som så ville presse dem udad. Den anden mulighed kunne være helt at fjerne de to hjørnetænder i undermunden, så de ikke kunne genere hendes tandkød i overmunden. Jeg gik en kort tur på 5 min. med Pisa og overvejede sitiationen, da der trods alt var en prisforskel på 6.000 kr.!
Da jeg kom tilbage spurgte jeg ham om han kunne garantere at hendes bid ville blive 100 procent iorden med elastikker og efterfølgende skinne, da jeg naturligvis helst ville rede hendes tænder. Han lovede mig at det med sikkerhed ville blive en succes. Der var jeg ikke længere i tvivl om hvad jeg skulle vælge.
Heldigvis havde han et afbud fra en anden patient, så Pisa blev lagt i narkose med det samme og og fik sat elastikker på begge sine hjørnetænder i overmunden.
Jeg hader når mine hunde skal i narkose, og var lidt ekstra pylret med Pisa, da hun jo kun er et lille barn på 6 måneder. Hun klarede heldigvis både narkose og opvågning rigtig godt, og virkede ikke specielt bekymret eller generet af elastikkerne da hun vågnede. Faktisk begyndte hun at logre lidt med halen så snart hun havde rejst hovedet. Vi fik en ny tid til kontrol om 14 dage for at se om elastikken skal strammes, og ellers er det nu bare at vente 4 uger til hun skal have taget elastikkerne af igen, og derefter have sat skinne på i undermunden, som hun igen skal gå med i 4 uger.
Selvom jeg har rigtig ondt af hende er jeg meget glad for at der kunne gøres noget for hendes tænder, og at det hele er overstået om 8 uger.

Pisa efter operationen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar